17 febr. Alaska: què passa amb els ferris?
Escric aquestes 4 línies a mitjans de febrer de 2020, i encara no ha estat publicat el calendari de preus per l’estiu. Normalment, es publicava l’octubre o al novembre de l’any anterior. A més, dels 11 vaixells de la Alaska Marine Highway System (aquest és el nom de la companyia estatal), ara mateix només n’hi ha un en funcionament. Tot plegat, té unes quantes comunitats (sobretot a la zona del sud-est d’Alaska) sense comunicació marítima amb la resta del món. Hi ha començat a haver manifestacions contra els polítics, que no es posen d’acord en com solucionar el tema. Els diners no sobren, i la manca de pressupost està acabant d’enfonsar el que es considerava un dels símbols de l’estat.
Però, què ha passat, com s’ha arribat a aquesta situació? Aquest editorial del principal diari d’Anchorage ens en fa un molt bon resum: vaixells antics que han sobrepassat el temps límit de navegació, manca de renovació quan es podia fer, polítics prenent decisions contradictòries cada 4 anys, descens en el nombre de passatgers… Tot plegat, amb informes que ens diuen que privatitzar-ho és impossible (si es vol mantenir el servei públic bàsic), però que no es pot seguir amb aquesta gestió pública ruïnosa. Es parla per tant d’una empresa mixta, entre el sector públic i privat, amb presència dels actors locals. Més fàcil de dir que de fer, sobretot quan el problema el té la gent ara, i arreglar-ho tot plegat demana anys.
Entretant, els turistes han d’esperar per poder preparar el viatge a Alaska que inclogui algun trajecte en ferri, un dels punts forts de qualsevol ruta a Alaska. Danys col·laterals.
+ Info: adn.com